torsdag 10 maj 2012

Converse lycka...

Natalie har fått förklarat för sig att hon och Ronjas planerad resa till Oslo på onsdag inte kommer att kunna genomföras. Hon blev fruktansvärt ledsen och tyckte att allt var orättvist. Förra året kunde hon inte heller åka för då satt hon i rullstol pga olyckan..

Jag kan inte ens beskriva hennes reaktion men 17:e maj i Norge är viktigt för henne. Deras stora folkfest älskar hon och hon är ju ändå halvnorsk! Hennes pappa förstod och lovade att göra hennes nästa besök väldigt speciellt med lite guldkant på tillvaron..

Men när jag frågade henne vad som skulle göra henne glad så var svaret snabbt... Något hon tjatat länge på men som jag inte tyckt att jag har lust att lägga så mycket pengar på... Men min dotter kan argumentera och lillasyster är inte sen att haka på det tåget.....
Natalie: men mamma om vi inte åker så spar ju ni pengar på alla flygbiljetter och då borde jag kunna få ett par converse och en ny skolväska!
Jag: jo men det är faktiskt väldigt dyrt!
Natalie: jo men det är flygbiljetter med!
Fem minuter senare visar hon vad hon vill ha på datorn och nu har Ronja kommit också.
Ronja: men det är ju jag som borde få eftersom mina är typ för små snart!!
Jag kände ur min plånbok började droppa pengar .......
Jag: men Ronja du gillar ju addidas mer än converse!
Ronja: ja precis så jag vill ha det för jag inte heller åka ju!
Jag skummar runt på internet och hittar ett par tygskor med addidas för en bråkdel av vad converse kostar men Natalie är orubblig på sin converse hysteri!
Jag inser att hon har ju rätt i att även om skorna är dyra så är dom billigare än flygresan och ger med mig... Även fast det går helt emot min syn på märkeskläder och barn!
Ett glädjetjut uppstår och hennes sorg över sina vattkoppor försvann en stund..

Jag försöker till så långt som går att inte lägga mig i hur mina stora flickor klär sig, visst jag säger till att man klär sig efter väderlek men färg kombinationer osv lägger jag mig som regel aldrig i... Flickorna kan i mina ögon se väldigt roliga ut emellanåt men dom skapar ju sin stil, sin personlighet och skulle jag styra det så känns det som att jag försöker styra deras utveckling.. Och det vill jag inte göra.. Det kan hända att någon dag när dom kombinerar alldeles tokigt att dom får en kommentar från någon men dom är så tuffa och starka i att få friheten att välja sitt utseende att kommentarerna rinner bara av och sen har dom samma outfit dagen efter igen :) och om dom kan ha den styrkan som 7 och 10 år gamla så tror jag dom har alla förutsättningar att få en stabil tonår när det gäller att hitta sig själv och uttrycka sig genom klädval.. Dom som minns mig , vet att från mina tonår upp till ca 24 års ålder så har min klädstil varit rolig med allt från punk till prinsessa!

Så flickorna väljer själva sin klädstil och är med och handlar kläder till sig själva, just för att dom ska få uttrycka sig genom sitt val av kläder! Men nu när märkes kläder har blivit ett intresse för flickorna har jag förklarat att om dom väljer att köpa det så kan dom inte få lika mycket kläder och måste vara rädda om kläderna så att dom håller ett tag dvs inga converse på när man hoppar i lera!

Om mina döttrar blir märkes beroende så fine då är det det dom blivit, och så länge dom tar konsekvensen av att ha mindre mängd kläder så då får dom bli det för att dom själva valt det!!
Men nu är det ju faktiskt bara skor och en väska som vi pratar om så jag ska inte ta ut för mycket i förskott ;)


I helgen ska vi färdigställa rummena och om vädret tillåter så ska vi åka och köpa blommor till alla våra rabatter!
Sen är mitt önsketänkande igång, hoppas vi hinner till Ikea också :) om min mor kan ta barnen, eftersom hon är den enda vi vill fråga om barnvakt just nu, så då får vi nog till det annars får vi vänta tills alla är friska så åker vi hela familjen :)


Ha en underbar helg!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar