onsdag 16 maj 2012

Oförståelse

Ja det är ju det mycket kan grunda dig i...

Nu sitter jag och tittar på TV4 fakta och det kungliga lasarettet... En läkare förklarar för ett par vad placenta previa är.. Jag vet vad föräldrarna känner när all information om tillståndet kastas mot dom... Man är så rädd.. För mig har en graviditet aldrig varit en dans på rosor men när man får reda på redan i de första veckorna, att detta kan gå käpprätt åt helvete, då är man inte stor på jorden.. Att varje rörelse man gör kan leda till missfall, blödningar som varje gång skrämmer slag på en.. Jag hade många men 9 av dom krävde att jag åkte in.. När Troya föddes visade dom oss moderkakan och det mirakeljobb den hade utfört!! Den såg ut som ett lapptäcke och man kunde se vart varje blödning kommit från, Troya är ett sånt otroligt litet mirakel!!!


Men många många dömde ut oss/mig och förstod inte.. Bagatelliserade vår situation och tyckte att vi skulle bita ihop och sluta fjolla.. Inte många förstod att jag kunde vara sjukskriven och trodde jag fejkade, hur man nu fejkade detta???
"men hon var ju på skolavslutning! Hon var på stranden!! Då kan det ju inte vara något fel på henne!"
Så många antaganden utan fakta... Jag var på skolavslutningen en snabb sväng men blev sedan sängliggande.. Jag följde med på stranden, men kunde aldrig åka själv och fick aldrig bada. Jag provade bada men fick då fostervatten läckage!

Utbildad vårdpersonal dömde lika hårt som en del utan sjukvårdsutbildning... En var till och med så rar och talade om för mig att jag gjorde mig själv sjuk.. Allt som hände hade jag orsakat själv för att få sympati...

Jag önskar att dessa människor skulle se detta program ikväll.. Då kanske man hade fått en ursäkt eller två!!


Kommer nog aldrig glömma hur jag blev behandlad under denna tid, det sitter djupt och hårt... Nu tänker jag inte ofta på det men allt kom tillbaka när jag såg programmet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar