tisdag 19 juni 2012

Återbesök och intervju

Denna dagen startade med att mammas handläggare ringde upp. Hon hade inte mycket till svar på mina frågor utan det kändes som att hon läste innantill på hur systemet fungerar. Hon ensam kan ju kanske inte säga så mycket annat men..... när det kom till den plan hon lagt upp för min mamma så låtsades hon inte förstå vad jag pratade om. Då blev besvikelsen stor och insikten av att vi inte bara har ett system som låter de svaga lida utan att myndigheternas handläggare även ljuger och lurar de utsatta.
Det är absolut inget missförstånd, jag har anteckningar från mötet och detta tycker jag inte man kan skylla på regeringen och ta bort det enskilda ansvaret hos en handläggare. Hon ljög och det tror jag inte regeringen tagit beslut om. Om hon hade  erkännt att det hon lovat inte kommer fungera då kanske hon hade fått en del av min respekt men som det är nu så känner jag bara en otrolig avsky.

Hon hänvisade mamma till socialen och att hon inte kan ansvara för att mamma då blir tvungen att sälja huset för att få söka ersättning under dessa tre månader. Men hon bad mig hälsa mamma att mamma inte ska vara orolig eftersom hon får ju komma tillbaka efter tre månader. Jösses, vilka medmänniskor! Jag var så arg att tårarna rann när jag satte mig i bilen för att åka och hämta mamma.

Min mor och jag åkte in till Uppsala och träffade hennes läkare på remautologen. Efter läkarens undersökning så beslutade hon att mamma ska läggas in igen inom två veckor eftersom hon blivit sämre. Hon skulle även skriva ett nytt intyg så vi kan söka sjukersättning igen.

Efter besöket så träffade vi upp en reporter från tv 4Uppland, och ikväll kommer ett inslag sändas i nyheterna kl 19.15. Det kommer även finnas tillgängligt på webben.

Jag är nu mer taggad än någonsin att driva detta vidare och jag hoppas jag hittar en bra lösning på hur!

Ps jag lovar att besvara mail så snart jag kan!

1 kommentar:

  1. jag lider verkligen med er!!! Hoppas allt detta kämpande kan ge resultat...jag håller tummen för det...stor kram

    SvaraRadera